Monday, October 5, 2009

Semester Ini: Mencabar...

Pada semester lepas saya mendapat pointer yang agak rendah dan mengikut kiraan jumlah pointer terkumpul, semuanya, 2.72. Walaupun ada ura2 yang mnegatakan bahawa kalau dapat 2.70, tidak akan ada saringan untuk memasuki honest, tetapi keadaan ini tetap merisaukan. Walaubagaimanapun, tidak apa yang boleh dilakukan untuk memperbetulkan ini, kerana periksa semester lepas telahpun berlalu.

Azam saya semester ini adalah untuk datang kelas selalu seperti masa awal2 dahulu, kerana melihat akan keadaan pointer yang begitu amat tak cukup makan, memang perlu kepada selalu datang kelas untuk memperbaikinya. Malangnya, situasi yang sama berlaku dimana masalah kurang datang kelas menjadi lebih teruk, walaupun saya patut sepenuhnya dipersalahkan, tetapi izinkan saya menyatakan penghalang2 untuk ke kelas:

1. Pada awal semester, dalam 3 minggu pertama, ada halangan, iaitu, masalah kelas tak tetap dan tak pasti, seingat saya adalah dalam 5 ke 6 kelas saya ke fakulti dan ck untuk pergi kelas, disebabkan banyak sangat komplikasi, sampai 5 atau 6 kali tak jumpa kelas atau tiada kelas.

2. Habis sahaja minggu2 tersebut masalah baru timbul, iaitu cuti semester awal, alasan mencegah penularan wabak H1N1, pada ketika ini saya masih sihat, tetapi diakhir cuti tersebut saya demam selama 3 minggu dan hanya punyai MC selama seminggu, banggalah juga kerana walaupun demam tiga minggu, hanya seminggu shaja nampak sakit, yang lagi dua minggu dah biasa, alhamdulillah pulih. Jadi waktu minggu2 selepas cuti inilah waktu sukar sangat nak ke kelas, demam, memang tak sedap badan.

3. Selesai demam, masalah baru muncul, saya telah digigit beruk di punggung di Taman Pertanian Bukit Cerakah, rasanya tak sakit, tapi proses pemulihannya memang sakit. Sepatutnya hanya seminggu diperlukan untuk pulih, tetapi luka kena infection dan makan totally dalam 3 minggu untuk baik, alhamdulillah baik, tetapi banyak kelas saya tak dapat datang, walaupun begitu saya tetap mengikuti perkembangan kelas dengan bertanya dan melakukan study sendiri.

4. Setelah lama sangat tempoh masalah dengan kelas, akhirnya walau tidak ada masalah memang susah nak ke kelas, ketika ini waktu tidur pun dah berubah, siang tidur malam berjaga. Walau saya dah cuba nak kembalikan waktu tidur tidak berjaya, hanya sedikit sahaja kelas yang saya pergi namun saya tetap mengikuti apa yang dipelajari.

5. Hanya selepas raya, dapat dipulihkan tidur, hari ini pun sepatutnya saya pergi ke kelas, pagi tadi saya bangun lambat, disebabkan malam tadi tiada tempat tidur dan untuk kelas bersama dr bahrain, masa nak pergi hujan, saya dapat hantar mesej tak dapat hadir, disebelah petang patut ada kelas juris pukul 2pm, tapi saya tak datang disebabkan malas, dah sehari tak pergi kelas, jawabnya, tinggal satu kelas langsung tak pergi, to be honest, minyak motor pun tiada nak ke kelas, sedihnya...

Sekarang, mengapa saya katakan semester ini mencabar?

1. Dengan pelbagai masalah yang ada tadi, memang mencabar, saya akui kalau ada semangat kuat, semua itu tidak ada hal, tapi saya harap saya kuat, tetapi tidak...

2. Masalah dengan lecturer, tak tahu sama ada boleh pass satu subjek ni ke tak, aku akan berusaha sendiri, serahkan pada tuhan pass atau tidak, tuhan itu maha adil bukan?

hahaha, saje nak kongsi...

No comments:

Post a Comment